Härom dagen kikade jag på ett jobb som jag först tänkte kanske var att ta mig vatten över huvudet. Jag nickade jakande medan jag läste arbetsbeskrivningen. Jag lutade mig framåt när jag läste om vilket huvudansvar man skulle ha och kände igen mig i den allmänna beskrivningen av rollen och den erfarenhet som behövdes. Men… de hade skrivit ordet KVINNOR… med stora bokstäver. Och även om då företaget i fråga står för alla möjliga bra saker som hållbarhet och mångfald…
Att säga att jag vet vad kvinnor vill ha vore ett ganska så stort och djärvt uttalande. Lite väl mycket Mel Gibson som tankeläsande reklamare. Och jag kan inte läsa tankar. Jag har ett Tinder-kontot som bevisar det. Eller motbevisar det. Beroende på hur du ser på saken. Tes, anti-tes. Så, nej, jag vet faktiskt inte vad kvinnor vill ha, men jag är helt övertygad om att det är mer till dem än de låter visa på Tinder, där alla är individuella, men ändå förvånansvärt lika.
Där vill kvinnor vill ha bubbel - bubbel i mängder! Man skulle nästan kunna säga, when in doubt - go for bubbel. Och guldkant! På tillvaron. Sen vill de både segla och åka skidor, spela golf och padel. De vill ta lyckoskutt på stränder och klippor. Gå vilse mellan gränder på små öar i Grekland, spatsera nerför Champs-Élysées, visa upp sina dyra handväskor, bada i infinity-pooler och dricka drinkar - ibland samtidigt. De vill dansa natten lång, äta lyxiga middagar, påta i trädgårdar, yoga, gå på konserter, titta på konst och vandra i naturen. Nära havet vill dom alla bo.
Kvinnor älskar sina barn, och har ibland husdjur, eller tvärtom… eller alltså, ibland har de inga barn, men husdjur. De brinner, oftast, för sina yrken och en del tycker det är viktigt att berätta att de är gula. Eller blå. Eller INFJ. De flesta vill ha en gentleman, eller i alla fall nån som är klar med sin skit. Och bjuder till. Mer skumpa! Överlag så dricks det faktiskt en hel del på kvinnors bilder. Och tas badrumsselfies. Precis såna saker vi män inte ska göra. Har jag hört.
Ingen vill bli bedragen, men en del bedrar. En del är bossiga, andra bitchiga, somliga säger ingenting utan anger bara längd. Eller stjärntecken. En del gör duck-lips - andra har gjort dem - på riktigt. En del har lager på lager av smink - andra har gulliga filter och ytterligare några har en massa ink. En del har lite av allt, andra ingenting. Där finns de som är poly, naturbarn och barfota eller byxa-blus och pärlcollier - de som är enhörningar och de som är ninjas. De som säger precis vad de vill, och de som säger precis vad de inte vill. Det mediteras, klättras, rids och crossfittas. Och de vill ha tid att fortsätta göra det - ibland ensamma - men även tillsammans - samtidigt som de fokuserar på sin karriär, har tid för sina vänner, älskar sina barn, går ut med sina hundar, maraton-chillar i soffan framför Netflix och är en prioritet i våra liv.
Några är riktigt coola, medan andra är desperata. Men de flesta är, ja, förmodligen bara sig själva. Och längtar, efter någon. Eller något.
Kanske skiljer vi oss inte så väldigt mycket åt ändå. Män och kvinnor. Förutom på fiskefronten. Har hört att det är en hit bland bildvalen hos just oss killar. Kalla det kärlek, ömhet, ärlighet, kommunikation, lyssnande - att se och bli hörd, eller bli sedd och tagen på. Både fysiskt, på allvar och med humor. Att tillhöra ett gemensamt sammanhang - en flersamhet, men samtidigt kunna ha sin egentid, fast ändå vara tillsammans. Och ha närhet till en storsked. Eller, ja, en trygg famn, skriver vi istället, för att undvika missförstånd.
Så skulle jag söka, eller inte? Vad kan jag om kvinnor? Eller produkter från det här företaget? Och är det verkligen ett måste för rollen? Initialt? För om jag väljer att inte se kvinnor som något mystiskt väsen, utan istället som en måhända lite nyckfull målgrupp. Då blir det lite lättare. För målgrupper kan man lära sig. De går att studera, analysera och föra statistik över. Och varje ny kund jag haft de senaste 20 åren, är i sig, med sina kunder, en ny målgrupp, som jag lärt mig förstå, talat till och påverkat.
Jag brukar tänka att jag vill att mina historier ska beröra. På något sätt. Att få folk att ändra uppfattning, eller åsikt, det är svårt, men att kunna ge ett perspektiv till något, att kunna föreslå ett annat sätt att tänka… nu säger inte jag att det är lättare, men däri ligger styrkan i en berättelse. Men hur når man fram?
Nja, det skulle ju vara en utmaning att kartlägga och skriva relevanta personas på alla kvinnor i Sverige - men knappast hållbart rent kommunikativt.För även om jag skulle vilja lära känna varenda kvinna i Sverige, så kan jag inte kommunicera individuellt med alla kvinnor i hela Sverige - varken som representant för koncernen i fråga, eller som lång singel varannan-vecka-pappa. På det individuella planet blir dom för olika. Eller för lika. En himla massa perspektiv blir det i vart fall! Och det skulle ta alltför mycket tid i anspråk.
Plus att det skulle bli ett rent helvete att hålla isär alla sms-trådar.
Så då skapar man en mall istället, en mall som är tillräckligt gångbar eller generell för målgruppen. Typ ung - yngre medelåldern, stabil ekonomi och modemedveten. Eller i mitt fall då, lite mer specifikt och med fler adjektiv: ung - yngre medelåldern, lång, vacker, slank, atletisk, kreativ, med humor, underbara ögon och ett skratt som smittar. Problemet med en mall är ju dock:
1. Det kan ju finnas någon precis utanför mallen som är klockren.
2. Det tar sakta men säkert död på både oss kreatörer och kommunikatörer som längtar efter att uttrycka oss och berätta nya historier.
3. Tillsist ser allting likadant ut.
4. Vem fan vill tillhöra en mall.
Mallen behöver utvecklas precis som personerna i den - målgruppen - precis som vi kreatörer. För trots att de går att analysera, påverka och styra, trots sin generaliserande förutsägbarhet, så kan en målgrupp både skapa nya normer, bojkotta affärskedjor och störta regeringar. Och en målgrupp är ju heller aldrig helt unison - om du tittar bortom de primära urvalskriterierna - för under dem finns ju alla dessa mystiska väsen med sina egna underbara personligheter, individuella krav, önskemål, bagage, drömmar, visioner och preferenser. Bland dem så finns både de som köper allt med hull och hår, och de som både ser, och ger nya perspektiv.
Så ljug aldrig för målgruppen. Förr eller senare åker du dit. Och jäklar vad ni tror att det är därför jag är singel nu! Men nej! Jag ser det som en del av min yrkesheder att själv tro på vad jag kommunicerar åt mina kunder. Och att tro på mina kunder.
Gör jag det inte, så säger jag till. För om jag tror på det, då kommer du som tar del av det också känna det. Och då har jag en chans att påverka dig. På riktigt.
Jag heter Martin, kallas för Krajan, och jobbar till vardags som regissör. Jag lutar mig framåt när det finns ett kommunikativt eller visuellt problem att lösa, och när jag ser att det finns historier, som bara väntar på att berättas. Jag tycker att mallar kan fungera som bra utgångspunkter, men ska tåla att töjas, klippas i, förändras, eller helt bytas ut. Jag älskar att vara med och definiera den kreativa processen och ta del av skapandet. Jag trivs i sammanhang tillsammans med andra kreativa hjärnor och tycker om att få folk att skratta.
Om jag får det här jobbet jag faktiskt sökte? Det har jag ingen aning om.
Men, jag är inte desperat, längre än de flesta, undviker att klassificera mig med varken färgkoder eller bokstavskombinationer, och jag är övertygad om - att låter du mig vara lite nyfiken på dig - vem du nu än är... Och din målgrupp - vilken den än nu är - så kan jag ta reda på vad just de, och du, vill ha, eller behöver, och skapa berättelser som berör just dem... eller bara dig.
Eller i värsta fall bara kränger damkläder.
Dela med dig